Czy każdy powinien przyjmować witaminę D?

Jakub Zima

Czy każdy powinien przyjmować witaminę D?


Suplementy diety czasami bierzemy bez opamiętania, a szczególnie w Polsce zapanowała moda na branie tabletek, jakie tylko nam się nawiną pod rękę. Do wszystkiego należy podchodzić racjonalnie, a szczególnie że powinniśmy uważać z dawkowaniem, jeżeli chodzi o witaminy. Bardzo dużo mówi się o witaminie D, która jest jedną z najważniejszych do prawidłowego funkcjonowania naszego umysłu i ciała. Jej najważniejszy czynnik to odporność naszego organizmu. Wpływa na koncentrację, a także na dobre samopoczucie. Osoby z jej niedoborem nierzadko wpadają w depresję lub po prostu czują się codziennie źle.

Nie jesteśmy w stanie wtedy skutecznie pracować, udzielać się towarzysko, czy też nawet grać w gry takie jak gry hazardowe za darmo 77777. Nie każdy jednak powinien przyjmować tę witaminę, bo wszystko jest uzależnione od tego, jaki jej poziom będzie stwierdzone w naszym organizmie podczas badania. Czynników warunkujących jej przyjmowanie będzie kilka i warto je rozpoznać.

Zróżnicowane Zapotrzebowanie na Witaminę D

Przede wszystkim musimy sobie uświadomić, że witamina D jest w naturalny sposób dostarczana nam poprzez promienie słoneczne. Jak łatwo się domyślić wszystko będzie zależało od tego, w jakim regionie mieszkamy, w którym kraju lub nawet, na którym kontynencie. Tam, gdzie jest bardzo duże nasłonecznienie właściwie przez cały rok, ludzie nie muszą się przejmować braniem suplementów. Poziom w organizmie tej witaminy jest wystarczająco duży, a jeżeli są drobne odstępstwa od normy, to braki takie są kompensowane przez zbilansowaną dietę.

W Polsce oczywiście mamy tylko kilka regionów, gdzie występuje w miarę dobre nasłonecznienie. W reszcie kraju są bardzo duże deficyty promieni słonecznych przez dobre kilka miesięcy. Najczęściej lekarze pediatrzy lub interniści informują nas o tym, że witaminę D w odpowiedniej dawce powinniśmy przyjmować od września do kwietnia, a więc w okresie jesienno-zimowym. Najlepiej jednak wcześniej udać się do lekarza i wykonać badania.

Nie Wszyscy Muszą Przyjmować Witaminę D

Dlaczego powinniśmy weryfikować zapotrzebowanie naszego organizmu na tę istotną witaminę? Ponieważ są przypadki i to nierzadkie, że po prostu jej przyjmowanie nie jest wskazane. Pamiętajmy, że złe dawkowanie lub po prostu nadmiar suplementów może działać negatywnie na nasz organizm. Nie tylko musimy pamiętać o tym, aby kupić tabletki w odpowiedniej jednorazowej dawce. Wielu lekarzy, zanim przepisze nam te suplementy, skieruje nas na badanie krwi pod kątem zawartości witaminy D. Całkiem możliwe, że będziemy mieli jej wystarczający poziom i po prostu nie będziemy musieli przyjmować tabletek. Najważniejsze czynniki determinujące ilość tej witaminy w naszym organizmie to:

  • częstotliwość przebywania na słońcu
  • jasność karnacji zróżnicowana
  • dieta.

Bardzo duże znaczenie będzie mieć także wiek konkretnej osoby i choroby obecne, a także przebyte.

Kiedy Zwiększa się Zapotrzebowanie na Witaminę D?

Są także pewne czynniki związane z naszym stylem życia i predyspozycjami, które będą zwiększały zapotrzebowanie na witaminę D w naszym organizmie. Najczęściej wymienia się nadmierną masę ciała. To właśnie tkanka tłuszczowa będzie zwiększać ryzyko niedoboru, bo tu głównie gromadzi się ta witamina. Innymi słowy, otyłość i nadwaga będą powodowały wzrost zapotrzebowania. Najbardziej ryzykowna będzie otyłość brzuszna, bo ona często jest odpowiedzialna za spowodowanie nadciśnienia, miażdżycy lub cukrzycy.

Inną kwestią, o której należy wspomnieć, będą także rozbudowane mięśnie. Okazuje się, że zbyt mała ilość tkanki tłuszczowej także może prowadzić do niedoboru witaminy D. Z tego powodu osoby, które są bardzo umięśnione, a jednocześnie mają mało tkanki tłuszczowej, mają ten sam problem, co osoby otyłe. Warto więc wtedy skontaktować się z lekarzem i zapytać o suplementy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Next Post

10 niezbędnych rzeczy dla pracujących w domu Praca z domu jest niekoniecznie łatwa, ale w obecnych czasach wiele z nas musi się jednak przyzwyczaić do nowego trybu życia. Podczas siedzenia w domu mamy ochotę jedynie jeść, spać, leżeć, oglądać telewizję i grać na komputerze, na przykład dobrze się sprawuje gra […]