Według najnowszych danych opublikowanych w lipcu 2020 roku przez Generalną Dyrekcję ds. Regulacji Hazardu (Dirección General de Ordenación del Juego), hiszpański rynek hazardu internetowego odnotował znaczny, bo dwucyfrowy wzrost, w porównaniu z poprzednim rokiem. Znacznie większą popularnością niż przed rokiem mogą cieszyć się praktycznie wszystkie branże gier hazardowych.
Operatorzy internetowi, którzy działają legalnie na terenie Hiszpanii, w okresie od początku stycznia do końca marca 2020 roku, wygenerowali przychody na poziomie 218 mln euro. Jest to aż 12,5% wzrost w porównaniu z tym samym okresem w roku 2019, a także wynik o 17,6% lepszy od ostatniego kwartału 2019 roku.
Zakłady sportowe w Hiszpanii
Zakłady sportowe to bez wątpienia najpopularniejszy rodzaj internetowego hazardu uprawianego przez Hiszpanów. Łączny przychód z zakładów sportowych w ciągu pierwszych trzech miesięcy 2020 roku wyniósł aż 110,6 mln euro, co stanowi wzrost o 8,6% w porównaniu z tym samym okresem w roku ubiegłym. Mieszkańcy Hiszpanii chętniej obstawiają zakłady na żywo, o czym świadczą przychody na poziomie 61,3 mln euro, natomiast przychody z zakładów przedmeczowych szacowane są na 46,3 mln euro.
Największą popularnością wśród hiszpańskich graczy cieszy się oczywiście piłka nożna. Ponieważ większość bukmacherów internetowych oferuje relacje na żywo ze wszystkich głównych lig piłkarskich, z których największym wzięciem cieszy się oczywiście La Liga. Dużym powodzeniem cieszy się także Premier League, Champions League, Serie A i niemiecka Bundesliga. Kolejnymi sportami, na które chętnie obstawiają Hiszpanie jest tenis i koszykówka, a także wyścigi konne.
Kasyna online w Hiszpanii
Internetowe kasyna stają się coraz popularniejsze wśród mieszkańców tego iberyjskiego kraju, za czym przemawiają rosnące przychody z gier kasynowych online, które tylko w pierwszym kwartale 2020 roku szacowane są na 77,6 mln euro. Wszystko to za sprawą cieszących się coraz większym wzięciem automatów do gry, znanych również jako darmowe gry hazardowe owoce. Tuż za nimi plasuje się ruletka na żywo i tradycyjna ruletka online. Co ciekawe, w porównaniu z ubiegłym rokiem, mniej Hiszpanów zdecydowało się na grę w blackjacka i bakarata. Solidny wzrost notują także przychody z pokera online, szczególnie z gier turniejowych. Nie słabnie także zainteresowanie grą w internetowe bingo.
Przyczyny wzrostu popularności hazardu online w Hiszpanii
Jakie są przyczyny tak dużego wzrostu zainteresowania Hiszpanów hazardem w sieci? Jedną z nich może być trwający przez pierwszą część 2020 roku lockdown spowodowany pandemią Covid-19. Osoby korzystające do tej pory z kasyn stacjonarnych były zmuszone albo do zaprzestania regularnej gry hazardowej, albo do rozpoczęcia korzystania z usług kasyn online.
Z drugiej strony, hiszpańscy operatorzy ponieśli w pierwszej połowie roku wyjątkowo duże koszty marketingowe, których wzrost szacowany jest 28,3% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Mowa tu zarówno o wydatkach na reklamę, jak i na oferty bonusowe, których zadaniem było przyciągnięcie nowych klientów.
Ogromny wzrost popularności hazardu internetowego w Hiszpanii wiąże się również ze znacznie szerszymi trendami. Rozpowszechnianie smartfonów i gier mobilnych oznacza, że wiele graczy uważa hazard online za coś oczywistego. Podobnie z zakładami sportowymi, które jak już wiemy stanowią znaczną część wybieranego przez Hiszpanów sektora hazardu online i do których obstawiania coraz chętniej używa się urządzeń mobilnych. Wielu kibiców coraz częściej ogląda treści sportowe na swoich smartfonach, dzięki czemu za pomocą kilku kliknięć (na przykład za pomocą reklamy) mogą dotrzeć do strony bukmacherskiej, zarejestrować się i obstawić zakłady.
Zmiany w hiszpańskim prawie
Wygląda jednak na to, że wydatki marketingowe, które ponoszą operatorzy kasyn i zakładów bukmacherskich ulegną niedługo znacznemu zmniejszeniu. Hiszpania planuje rozpocząć realizowanie planu radykalnego ograniczenia działań promocyjnych operatorów oferujących hazard w sieci. Hiszpański rząd ujawnił ostatnio nowe, bardzo surowe limity promocyjne, wśród których pojawia się na przykład zakaz sponsorowania koszulki piłkarskiej przez bukmacherów i operatorów hazardowych oraz zakaz oferowania premii powitalnych dla nowych graczy.
Oto główne zmiany, jakie mogą niedługo dotknąć branżę hazardową w Hiszpanii:
- Zakaz sponsorowania koszulek piłkarskich – warto tu zaznaczyć, że wiele klubów piłkarskich w Hiszpanii posiada umowę partnerską z zakładami bukmacherskimi, a wpływy z reklam, w tym z tych na koszulkach, stanowią dużą część przychodu klubów.
- Eliminacja bonusów powitalnych – dopuszczone będą wyłącznie oferty bonusów przeznaczone tylko dla tych klientów, którzy mieli już konto w serwisie przez ponad miesiąc i dokonali minimum trzech depozytów na swoje osobiste konto.
- Reklama w określonych godzinach – nowy projekt określa wąski przedział godzinowy od 1:00 do 5:00 dla promocji hazardu za pośrednictwem telewizji, radia i innych internetowych platform wideo.
Rząd ma nadzieję, że proponowane ograniczenia będą mogły zostać wprowadzone w życie przed kolejnym sezonem La Liga. Do wdrożenia tej zmiany wymagana jest jednak zgoda Komisji Europejskiej oraz hiszpańskiej Rady Ministrów.
Podsumowanie
Pierwszy kwartał 2020 był dość burzliwy dla internetowej branży hazardowej w Hiszpanii. Z jednej strony rekordowy wzrost zainteresowania grami kasynowymi online oraz zakładami sportowymi przyczynił się do zwiększenia przychodów, z drugiej jednak strony, widmo dotkliwych zmian, które mogą uderzyć w operatorów kasyn i bukmacherów może sprawić, że ich główne narzędzie do przyciągania nowych graczy, czyli reklama i bonusy powitalne, ulegnie znacznym ograniczeniom.