Mniej cukru i inne nawyki zdrowego odżywiania

Jakub Zima

Tak samo jak miłośnicy hazardu online sprawdzają ranking kasyn z 777 gry, tak i osoby chcące żyć zdrowo patrzą na ranking produktów dostępnych w jadłospisie. W obu przypadkach mamy do czynienia ze sprawdzonymi i bezpiecznymi opcjami jak i tymi niebezpiecznymi. Postanowiliśmy zatem sprawdzić, jakie są najlepsze nawyki żywieniowe dla zdrowego stylu życia.


Ograniczamy cukier

Nie bez powodu cukier nazywany jest białą śmiercią. Tylko według badań ze Stanów Zjednoczonych typowi dorośli dostarczają swojemu organizmowi ponad 15% kalorii dziennie, jedynie z samych cukrów. I nie mowa tu o cukrze, który w naturalny sposób zawarty jest choćby w owocach. Nadmierne spożycie cukru ma związek wieloma problemami zdrowotnymi jak: 

  • otyłość i zespół metaboliczny,
  • choroby serca,
  • cukrzyca typu 2,
  • wysokie ciśnienie krwi,
  • wysoki cholesterol,
  • stłuszczona wątroba.

W związku z tym zastąpienie żywności o wysokiej zawartości cukru zdrowymi opcjami może pomóc nam uzyskać wszystkie niezbędne witaminy i minerały bez dodatkowej ilości kalorii. To także szansa na utratę wagi. Można nie tylko wyeliminować cukier, lecz zastępować go w kuchni innymi produktami jak choćby ksylitolem.

Stawiaj na posiłki oparte na węglowodanach bogatych w skrobię

Węglowodany skrobiowe powinny stanowić nieco ponad jedną trzecią spożywanych przez nas pokarmów. Obejmują one między innymi ziemniaki, chleb, ryż, makaron czy płatki zbożowe. Warto oczywiście stawiać na produkty o większej zawartości błonnika lub produkty pełnoziarniste. Zawierają one bowiem więcej błonnika niż białe lub rafinowane węglowodany skrobiowe i na dłużej zapewniają uczucie sytości. To mit, że takie produkty są tuczące – oczywiście jeśli spożywamy je w zdrowych proporcjach. Należy też wracać uwagę na dodawane do nich tłuszcze.

Jedz dużo owoców i warzyw

Owoce i warzywa to niezwykłe bogactwo witamin oraz minerałów. Zalecane jest spożywanie co najmniej 5 porcji różnych owoców i warzyw każdego dnia. Mogą być one przy tym przyrządzane, podawane pod różną postacią. Można bowiem gotować warzywa, tworzyć koktajle, spożywać świeże owoce na śniadanie lub jako przekąski, także w postaci suszonej.

Stawiaj na więcej ryb

Ryby są bardzo dobrym źródłem białka i zawierają wiele witamin i minerałów, nie mówiąc już o niezbędnych kwasach z grupy Omega 3. Zalecane jest spożywanie co najmniej dwóch ryb w tygodniu. Można zatem postawić między innymi na łososia, pstrąga, śledzia, sardynki, makrelę, dorsza, tuńczyka, morszczuka. Polecana jest zwłaszcza ryba przygotowywana na parze, z pieca lub grilla.

Ogranicz tłuszcze nasycone

Zbyt dużo tłuszczów nasyconych może zwiększać poziom cholesterolu we krwi, co zwiększa ryzyko rozwoju chorób serca. Średnio mężczyźni powinni jeść dziennie 30, zaś kobiety 20 g tłuszczów nasyconych. Tłuszcze nasycone występują w wielu produktach spożywczych jak choćby: tłuste kawałki mięsa, kiełbaski, masło, ciasta i ciastka, smalec. Warto zamiast nich częściej stawiać na oleje i pasty roślinne, zwłaszcza oliwę z oliwek, tłuste ryby i awokado.

Jedz mniej soli

Przyjmuje się, że dorośli nie powinni spożywać więcej niż 6 gramów soli dziennie. Jedzenie zbyt dużej ilości soli bowiem może podnieść ciśnienie krwi, co ma wpływ na zwiększone ryzyko chorób serca czy występowania udarów. Sporo soli znajduje się już w gotowych produktach, zwłaszcza mięsie, zupach, pieczywie czy sosach. Jeśli na opakowaniu mamy informację, że na 100 gram produkt zawiera więcej niż 1.5 grama soli, to mamy wtedy do czynienia z jej nadmiarem.


materiał sponsorowany

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Next Post

Sparingi: Piękny gol Garwola i dobra dyspozycja Górnika

Górnik Boguszów-Gorce rozegrał kolejny sparing przed startem rozgrywek sezonu 2020/2021. Tym razem przeciwnikiem drużyny, która jeszcze nie tak dawno temu rywalizowała na IV-ligowych boiskach, byli Gladiatorzy z Głuszycy. Zaskakująco gładką wygraną zanotowali gospodarze, aplikując rywalowi cztery gole, nie tracąc żadnej bramki. Ozdobą spotkania była bramka Wiktora Garwola, który trafił do […]